Undgå fejl på lønsedlen

lønsedlen

Vidste du, at hver fjerde dansker ikke opdager fejlene på deres lønseddel?

Lønsedler kan være komplekse at forstå, og du har måske ofte svært ved at gennemskue, om du egentlig får den løn, du er berettiget til. Er dine brugte feriedage f.eks. registreret, som de skal? Fik du udbetalt løn for et korrekt antal overarbejdstimer?

Hvis du ikke har stillet disse – eller lignende – spørgsmål, når du har gennemset din lønseddel, så kan det være noget, du burde gøre. Det har i hvert fald kostet mange danskere dyrebare lønkroner, at fejlregistreringer er gået ubemærket hen. Og det er faktisk kun hver fjerde lønmodtager, der sjældent eller aldrig er opmærksomme på disse fejl, ifølge en undersøgelse af fagforbundet LO fra 2019.

 

De fem hyppigste fejl på lønsedler

Der er oftest tale om fem grundlæggende fejl i forbindelse med håndtering af løn:

1. Forkert erfaringsdato
2. Manglende eller forkert indbetaling til pensionsordning
3. Manglende eller forkert lokalt løntillæg
4. Manglende eller forkerte ulempetillæg m.v.
5. Forkert timetal, fritvalgspension og stillingsbetegnelse

Fejlene skyldes i høj grad, at lønadministration er et komplekst felt med mange regler – og disse kan være svære at navigere rundt i. Dermed kan utilsigtede fejl nemt opstå. De enkelte virksomheder har selvfølgelig det bærende ansvar for, at lønadministrationen håndteres korrekt, men det er op til medarbejderen selv at gøre arbejdsgiveren opmærksom på fejlene, så de kan blive rettet. Hvis der opstår fejl på lønsedlen, kan det skabe mistillid til arbejdsgiveren. Det kan desuden medføre ekstraomkostninger for virksomheden, hvilket langt fra er optimalt for hverken forretningen eller virksomhedens effektivitet.

 

Vi tager fat om emnet

Hos Gratisal ved vi alt om de omkostninger, fejlagtige lønsedler kan have. Derfor har vi skrevet flere blogindlæg om emnet, som vi har samlet her:

1. Styrk din virksomhed med engagerede medarbejdere. Her kan du læse om, hvordan Gratisals intuitive lønsedler kan skabe driftsmæssigt overskud og engagerede ansatte.

2. Fokusér på økonomisk velvære, og få gladere medarbejdere. Her kan du læse om sammenhængen mellem økonomiske udfordringer og medarbejderens velvære. Og herimellem ligger et udvalg af muligheder for løn/HR-fagfolk til at hjælpe – her er medarbejderens forståelse af lønsedlen blandt.

3. Medarbejdertilfreds kan ses på bundlinjen. Her kan du læse om vigtigheden ved at behandle dine medarbejdere som var det dine kunder og sætte KPI’er for, hvor lang tid det eksempelvis skal tage for din virksomhed at reagere på fejl i lønkørslen. Derudover kan du også høre vores podcastepisode om selv samme emne via ovenstående link.

4. Medarbejderengagement giver færre fejl på lønsedlen. Her kan du læse om vigtigheden i at engagere medarbejderne i lønprocessen, og hvordan denne form for engagement giver færre fejl på lønsedlen og dermed også gladere medarbejdere.

5. Sådan kan fejl i din lønadministration koste dig dobbelt så meget. Her kan du læse om, hvordan funktioner som realtidsdata, godkendelsesflow og datostyring kan gøre, at du undgår fejl og samtidig spare både tid og penge. Disse funktioner kan du også blive klogere på i indlægget; Sådan får du en lynhurtig lønadministration!

 

Vi imødegår problematikken

Ja, hos Gratisal imødegår vi i høj grad problematikken med et intuitivt og brugervenligt lønsystem med et hav af mulighed for at automatisere og optimere din lønprocesser betydeligt. Vores lønsystem er nemt at benytte og kan skræddersys efter behov, hvilket garanterer en langt mindre fejlmargin, da systemet dermed kan tage højde for den kompleksitet du ønsker i din lønkørsel.

På den måde sikrer Gratisal færre fejl og høj kvalitet og giver dermed medarbejderne den tryghed, de har brug for – selvfølgelig til Danmarks billigste pris, som alle virksomheder kan være med på. 

Opret dig gratis nu i dag!

Recommended Posts