Personalehåndbog: Det skal jeres personalehåndbog indeholde

Personalehåndbog

En personalehåndbog er en medarbejderhåndbog med rettigheder og regler, dine medarbejdere skal overholde på arbejdspladsen. I dette blogindlæg forklarer vi, hvad en typisk personalehåndbog indeholder, samt hvordan du kan skræddersy en håndbog, der passer til netop din virksomhed.

Der er forskel på personalehåndbøger, da du som arbejdsgiver selv er ansvarlig for at udarbejde den, og alle virksomheder har unikke fortællinger, specifikke politikker og medarbejderbehov. Nogle personalehåndbøger er lange og detaljerede, andre er korte med få oplistede punkter. 

Så længe du har styr på, at håndbogen overholder den gældende overenskomst og lovgivningen i øvrigt, kan du frit udforme jeres nye personalehåndbog.

Hvad indeholder en typisk personalehåndbog så?

Personalehåndbogen er dit værktøj som arbejdsgiver til at sikre, at dine medarbejdere kender og overholder virksomhedens værdier og politikker. Samtidig kan du med fordel oplyse dine ansatte om deres medarbejderfordele og -forpligtelser.

Håndbogen er ikke en kontrakt, men nedskrevne retningslinjer, der går på tværs af virksomheden og gælder for både ledelsen og medarbejderne. Den kan med lidt god vilje sammenlignes med en husorden eller et fælles værdisæt med tilhørende regler, der skal overholdes, og rettigheder tildelt medarbejderen.

Tjekliste til din personalehåndbog

Vi har tidligere skrevet om en række emner, der optræder i mange personalehåndbøger. Dem kan du med fordel integrere i jeres nye personalehåndbog. Så vil du få større gennemsigtighed i virksomheden og sikre, at dine medarbejdere kender deres rettigheder og forpligtelser. På den måde får du glade medarbejdere, og du opnår, at alle ansatte er lige oplyste og engagerede i jeres værdier.

Husk kun at tage afsæt i de punkter, der er relevante for din virksomhed. Og hav for øje, at personalehåndbogen er en guide/oplysningsservice til dine medarbejdere. Skriv derfor kortfattet, letlæseligt og med dine ansatte for øje.

Værdier Her kan du kort præsentere virksomhedens værdier og kulturen på arbejdspladsen.
Politikker Måske har I en sprog-, IT- eller alkoholpolitik? Så manifestér dem i jeres personalehåndbog.
Pension Pension er både noget dine medarbejdere, og du som arbejdsgiver, betaler til. Oplys om procentfordelingen, og læs vores pensionsguide til medarbejdere og arbejdsgivere.
Ferie Den nye ferielov er lige på trapperne. Dem skal du selvfølgelig have med i jeres nye personalehåndbog. Bliv opdateret på ferieloven med vores nye podcast.
Lønforhandling Du kan også oplyse dine medarbejdere om, hvornår og hvor ofte de kan forvente lønforhandling.
Sygdom og sygemelding Er noget de fleste oplever, og du kan med fordel have det med i jeres personalehåndbog. Her er gode råd til, hvordan du og dine medarbejdere kan håndtere sygdom, stress og langtidssygemelding på arbejdspladsen. 
Barsel Det er en god idé at oplyse medarbejderne om deres rettigheder, når de går på barsel eller barselsorlov. Læs hvad en barsel koster for din virksomhed.
Kantineordning Hvis I har en kantineordning, kan du notere det. Bliver det betalt over lønnen? Og tilbyder I vegetariske alternativer?
Fysioterapi mv. Måske har dine medarbejdere adgang til rabatter til eksempelvis fitnesscenter eller fysioterapi. Så oplys om deres fantastiske medarbejderfordele.

Recommended Posts