Overenskomststyring: Sådan håndterer du ændringer i overenskomsterne

overenskomststyring

Når der forhandles nye overenskomster, kan det for mange virksomheder sætte gang i lidt af en administrativ kædereaktion. Det skyldes, at der som udgangspunkt skal laves ændringer for medarbejdere afhængig af deres respektive overenskomster, hvilket både tager tid, men i særdeleshed også kræver et stort overblik. 

Men hvordan sikrer du bedst muligt, at du bevarer overblikket og derved laver de rette justeringerne som følge af ændringer i overenskomsterne? Det kigger vi nærmere på, når vi i dette indlæg uddyber, hvordan Gratisal gør din overenskomststyring overskuelig og derved minimerer dit tidsforbrug og din fejlmargin. 

Vi holder dig opdateret

Med Gratisal behøver du ikke selv at holde dig opdateret på de nyeste ændringer i overenskomster. Vi er nemlig klar over, hvor tidskrævende dette kan være, hvorfor vi tilbyder at håndtere og justere de ændringer, der måtte være i dine medarbejderes overenskomster, for dig 

Hvis du med andre ord vil være fri for at holde dig opdateret på diverse overenskomstforhandlinger, og sørge for at de rette ændringer fortages med tilbagevirkende kraft, indgår du blot en aftale om overenskomststyring i GratisalMed afsæt i din virksomheds behov laver vi en aftale, som vi i Gratisal vedligeholder for dig, så du i stedet kan bruge din tid på at fokusere på din kerneforretning.   

Skab overblik med medarbejderskabeloner 

Ønsker du selv at lave justeringerne, når dine medarbejderes overenskomster ændres, har vi i Gratisal tilmed gjort dette nemt for dig. Med Gratisals medarbejderskabeloner får du et konkret værktøj, der både gavner din generelle lønstyring, men i særdeleshed også effektiviserer din overenskomststyring.  

Med medarbejderskabeloner har du mulighed for at kategorisere dine medarbejdere efter relevante fællesnævnere i lønforhold, som eksempelvis ugelønnede, 14-dagslønnede, elever m.m. Du kan altså opdele dine medarbejdere med afsæt i, hvilke overenskomster de er hører under, og dermed også nemt at lave ændringer for flere medarbejdere med samme overenskomst på én gang. Det betyder helt konkret, at du effektiviserer din arbejdsgang, da du slipper for at detailstyre enkelte medarbejdere og i den forbindelse reducerer antallet af fejl. 

Når du selv håndterer din overenskomststyring, får du altså skabt et godt overblik med medarbejderskabelonerFor at reducere antallet af fejl, forudsætter det dog, at du aktivt holder dig, opdateret på aktuelle overenskomstforhandlinger og får lavet de fornødne justeringer rettidigt som følge heraf. Det er oftest her udfordringen ligger for de fleste virksomheder, hvorfor vi, som vi nævnte ovenfor, tilbyder at håndtere overenskomststyringen for dig. 

Håndtér medarbejdere, der arbejder på tværs af overenskomster

Udover at du med Gratisals medarbejderskabeloner kan skabe overblik og behandle grupper af medarbejdere med samme overenskomst, kan du med overenskomststyring i Gratisal tilmed håndtere medarbejdere, der arbejder på tværs af overenskomster.

Håndtering af medarbejdere, som arbejder på tværs af overenskomster gør sig eksempelvis særligt gældende hos vikarbureauer, der ofte har den udfordring, at medarbejderne er dækket af forskellige overenskomster – afhængigt af, hvilken kunde de arbejder for. 

Når en medarbejder arbejder på tværs af overenskomster, kan det blandt andet have den betydning, at der kan være forskellige satser for fritvalgsordning, pension osv. 

I Gratisal har du mulighed for at bruge tidsarts-konfigurationen til at overstyre disse satser. Det vil med andre ord sige, at du ikke er tvunget til at fastsætte en central værdi i dine medarbejderes stamdata, men i stedet kan håndtere flere forskellige overenskomster på én og samme ansættelse. 

Styrk din virksomhed med gode systemintegrationer 

Når du ønsker at gøre komplekse ansættelser simple, er det ideelt, at du har gode integrationer mellem dine systemer, så dine data synkroniseres på tværs. Anvender du eksempelvis ressource- eller planlægningssystemet Planday, er det fordelagtigt for dig at have et lønsystem som Gratisal med et åbent API, så ændringer, der foretages i Planday, automatisk slår igennem i Gratisal og omvendt.  

Med systemintegrationer effektiviserer du ikke blot din lønadministration, men sikrer samtidig en langt bedre kvalitet af dine data. Kvaliteten af data forbedres også betydeligt, når du kan foretage justeringer frem og tilbage i tiden, hvilket vi vil komme nærmere ind på i det følgende afsnit.  

Arbejd med data frem og tilbage i tiden

Da overenskomster oftest forhandles med tilbagevirkende kraft, er det essentielt at behandlingen af data kan effektueres tilbage i tiden. Gratisal har du både mulighed for at arbejde med data frem og tilbage i tiden. På den måde får du de bedste forudsætninger for, at ændringer i overenskomsterne også bliver registreret korrekt i dit lønsystem.  løsning, der passer til lige netop din virksomheds behov, og du betaler først, når du begynder at køre løn i systemet. 

Kom i gang med Gratisal: Det er gratis og uforpligtende

Du kan, ved at oprette dig i Gratisal, komme i gang med at udforske systemet og dets funktioner på under 5 minutter. Oprettelsen er desuden gratis, hvorfor du helt uforpligtende kan få en fornemmelse af, hvordan systemet fungerer. Du kan til- og fravælge funktioner, og derved skræddersy en løsning, der passer til lige netop din virksomheds behov, og du betaler først, når du begynder at køre løn i systemet. 

Vi er positivt overrasket over Gratisal. Systemets intuitive opbygning medfører, at man som udgangspunkt ikke behøver at være lønspecialist for at styre de enkelte processer – lige meget hvor komplekse disse er og hvor mange medarbejdere, der er involveret. Særligt stærkt er Gratisals skabeloner, der sikrer en god tidsbesparelse og et solidt overblik over afdelingsstrukturer, medarbejdere etc.

AOF Nord
Kristian Korsgaard
Økonomichef

Der er en hel del tid at spare, når du vælger Gratisal som lønsystem. Blandt andet er implementeringsprocessen relativt nem og du får hjælp og reminders til de punkter, der er vigtige at huske. Hvis vi har spørgsmål, er supporten altid behjælpelig med gode svar fra folk i supporten, der ved hvordan man laver løn. Vi bruger også supporten til faglig sparring, så vi fx efter implementeringen har den mest optimale løsning.

ECIT Services
Rene Reinholdt
Implementeringskonsulent

Vi er rigtig glade for at anvende Gratisal som lønsystem. Systemet er intuitivt, og dashboardet er med til at give os et rigtig godt overblik, hvorfor det ikke tager særlig lang tid at køre løn. Derudover er det fordelagtigt, at systemet er skabt til at håndtere løndata fleksibelt. Dette har medført muligheden for at skabe automatiserede processer, der sparer os tid i vores daglige virke.

CrossFit Copenhagen
Peter Schow Jensen
Chief Finance Officer

Gratisal er intuitivt opbygget og nemt at navigere i. Man finder hurtigt ud af, hvordan systemet fungerer og processerne er med til at sikre at der hurtigt kan eksekveres på lønnen. Samtidig er Gratisal rigtig billigt, hvilket betyder at vi kan holde vores omkostninger i forbindelse med lønadministration på et minimum.

Cand
Martin Lie
Co-founder & Partner

Vil du høre mere?

Hvis du er interesseret i Gratisal og har spørgsmål til systemet, priser eller noget helt tredje, så er vi naturligvis til rådighed med mere information. Kontakt os via nedenstående formular eller pr. telefon på 71 99 11 22, så hjælper vi dig med at finde den rette løsning.

Recommended Posts