NY FERIELOV

Bureau- og konsulentbranchen

D. 1/9-2019 begyndte indefrysningsperioden. Gratisal har taget højde for de aspekter af denne og den nye ferielov, som er allermest relevante for dig. Du kan blandt andet trække rapporter separat før og efter indefrysningen og for aktuelle indefrosne beløb.

Hvilke aspekter af bureau- og konsulentbranchen, har vi taget højde for i udviklingen af Gratisal? Dette spørgsmål kan du få svar på her.

KOM IGANG NU!KOM IGANG NU!

NY FERIELOV



Gratisal hjælper dig igennem overgangen til ny ferielov


Bliv klar til den nye ferielov

Så har vi rundet den 1. september, men du kan heldigvis være helt tryg med Gratisal, da dine medarbejderes ferie bliver håndteret korrekt og automatisk af os. 

Flere funktioner vil blive frigivet i takt med, at de skal bruges, og den første ændring skete allerede den 18/8-2019. Med denne ændring ser ferieoversigten på lønsedlerne lidt anderledes ud og rapporten “Feriehensættelsesopgørelse” gælder nu kun for perioden til og med august 2019. 

Den 8/9-2019 blev der desuden frigivet endnu flere funktioner. Dem kan du læse en forklaring på nedenfor. 

Har du nogle spørgsmål til den nye ferielov, så er du altid meget velkommen til at kontakte os på + 45 71 99 11 22 eller bruge kontaktformularen nederst på siden.

Vi står klar til at hjælpe dig. 

Sådan understøtter vi den nye ferielov

Her er der som lovet en forklaring af de frigivede funktioner. Der er tale om et udsnit af nogle af de måder vi undestøtter den nye ferielov på. Via dette link kan du læse mere om det. 

Alle de officielle feriekasser understøttes 

Gratisal understøtter alle de officielle feriekasser. For funktionærer bliver der først rapporteret til feriekassen ved fratrædelse, og helt frem til dette tidspunkt kan du angive på medarbejderens stamdata, hvilken feriekasse der skal anvendes. 

Lønsedler udvides med en forklaring af de nye, forskudte ferieperiode 

Lønsedlerne indeholder allerede nyttige tips om komplicerede begreber som ATP og AM-bidrag, og dette har vi udvidet med en forklaring af de nye forskudte ferieperioder. 

Feriepenge for den særlige indefrysningsperiode kan bogføres på egen finanskonto 

Du har mulighed for at angive, at feriepenge for den særlige indefrysningsperiode skal bogføres på deres egen finanskonto. 

Begreberne “Sidste år” og “Forrige år” i forbindelse med feriesaldi udfases 

Når du importerer eller korrigerer feriesaldi, skal du ikke tage stilling til begreberne “Sidste år” og “Forrige år”. I stedet kan du angive to forskellige datoværdier – én for den dato ændringen skal have effekt på, og én som indikerer, hvilken ferieperiode du ønsker at påvirke. 

“Medarbejdersaldi” viser kun saldi, der optjenes i kalenderåret

Informationer om ferie har fået sin egen rapport. Undtagelsen er det særlige tillæg til funktionærer (typisk på 1%), som stadig fremgår af “Medarbejdersaldi”. 

Den nye rapport “Medarbejder feriesaldi” indføres

Den giver dig overblik over hver medarbejders tilgodehavende i de forskudte perioder her i overgangsfasen. 

“Feriepengehensættelsesopgørelse” udfases 

Denne kan fremover kun bruges for datoer tidligere end september 2019. 

Tillæg på over 1% falder med et procentpoint i overgangsperioden 

Det omtalte tillæg optjenes normalt ikke i den særlige indefrysningsperiode fra september 2019 til august 2020. 

Har du brug for et overblik?

Ferielov

Du kan se vores FAQ om den nye ferielov her

Vi har lavet en FAQ om de oftest stillede spørgsmål, som vi får omkring den nye ferielov. Det er blandt andet spørgsmål til overgangsfasen, indefrysningsperioden, samtidighedsferie m.m. Læs den igennem her

Brug for mere information? Lyt til vores podcast om den nye ferielov her! 

Har du brug for mere information omkring den nye ferielov, og hvordan denne influerer din hverdag som arbejdsgiver?

Så lyt med i vores podcast episode omkring ferieloven, hvor Frants Moraitis og Tejn Nielsen giver dig deres besyv. Du kan faktisk også læse vores blogindlæg omkring den nye ferielov og få basisinformationer omkring denne på plads her

ny ferielov

Kontakt os

Hvis du er interesseret i Gratisal – enten som bogholder eller kunde, så er vi naturligvis til rådighed med mere information. Kontakt os via nedenstående formular eller pr. telefon på 71 99 11 22. Du har også mulighed for at kontakte os på [email protected]

Bemærk: Hvis du allerede er bruger af systemet, skal du være opmærksom på at systemsupport ikke er gratis.
Vi anbefaler derudover, at du benytter chat-funktionen til support. Det er muligt at tilkøbe fri mail/chat support gennem vores pakkeløsninger. Dette kan du læse mere om under Priser, eller under fanen ”Ekstra” når du er logget ind.