Ny ferielov: Sådan håndterer du den nye ferielov i Gratisal

ny ferielov

D. 1/9-2019 begyndte indefrysningsperioden. Gratisal tager i den forbindelse højde for de aspekter indefrysningsperioden medfører, samt de dele af den nye ferielov, der er mest relevante for dig. Du kan blandt andet trække rapporter separat før og efter indefrysningen og for aktuelle indefrosne beløb.

På denne side vil vi præsentere de funktioner, du kan gøre brug af ved hånteringen af den nye ferielov. 

Sådan understøtter Gratisal den nye ferielov

I Gratisal har vi allerede siden 18/8-2019 foretaget ændringer, så vores brugere har kunne være sikre på, at systemet understøtter den nye ferielov. Som Gratisal-bruger kan du derfor være helt tryg, da dine medarbejderes ferie bliver håndteret korrekt og automatisk. 

Gratisal understøtter blandt andet den nye ferielov på følgende områder:

  • Alle de officielle feriekasser understøttes: 
    Gratisal understøtter alle de officielle feriekasser. For funktionærer bliver der først rapporteret til feriekassen ved fratrædelse, og helt frem til dette tidspunkt kan du angive på medarbejderens stamdata, hvilken feriekasse der skal anvendes. 

  • Lønsedler udvides med en forklaring af de nye, forskudte ferieperiode:
    Lønsedlerne indeholder allerede nyttige tips om komplicerede begreber som ATP og AM-bidrag, og dette har vi udvidet med en forklaring af de nye forskudte ferieperioder.

  • Feriepenge for den særlige indefrysningsperiode kan bogføres på egen finanskonto:
    Du har mulighed for at angive, at feriepenge for den særlige indefrysningsperiode skal bogføres på deres egen finanskonto

  • Begreberne “Sidste år” og “Forrige år” i forbindelse med feriesaldi udfases:
    Når du importerer eller korrigerer feriesaldi, skal du ikke tage stilling til begreberne “Sidste år” og “Forrige år”. I stedet kan du angive to forskellige datoværdier – én for den dato ændringen skal have effekt på, og én som indikerer, hvilken ferieperiode du ønsker at påvirke. 

  • “Medarbejdersaldi” viser kun saldi, der optjenes i kalenderåret:
    Informationer om ferie har fået sin egen rapport. Undtagelsen er det særlige tillæg til funktionærer (typisk på 1%), som stadig fremgår af “Medarbejdersaldi”. 

  • Den nye fane “Saldi” er indført til håndtering af medarbejderes restferie:
    Den giver dig overblik over hver medarbejders tilgodehavende i de forskudte perioder her i overgangsfasen. 

  • “Feriepengehensættelsesopgørelse” udfases:
    Denne kan fremover kun bruges for datoer tidligere end september 2019. 

  • Tillæg på over 1% falder med et procentpoint i overgangsperioden:
    Det omtalte tillæg optjenes normalt ikke i den særlige indefrysningsperiode fra september 2019 til august 2020. 

Har du brug for et overblik?

Ferielov

Du kan se vores FAQ om den nye ferielov her

Vi har lavet en FAQ om de oftest stillede spørgsmål, som vi får omkring den nye ferielov. Det er blandt andet spørgsmål til overgangsfasen, indefrysningsperioden, samtidighedsferie m.m. Læs den igennem her

Lyt til vores podcast om den nye ferielov her!

Har du brug for mere information omkring den nye ferielov, og hvordan denne influerer din hverdag som arbejdsgiver?

Så lyt med i vores podcast episode omkring ferieloven, hvor Frants Moraitis og Tejn Nielsen giver dig deres besyv. Du kan faktisk også læse vores blogindlæg omkring den nye ferielov og få basisinformationer omkring denne på plads her

ny ferielov

Prøv Gratisal i dag: Gratis og uforpligtende

Opret dig i Gratisal og kom i gang med at udforske systemet og dets funktioner. Det tager ikke mere end 5 minutter at oprette dig i systemet og oprettelsen er desuden gratis. Ved at oprette dig i systemet kan du få en konkret fornemmelse af interfacet såvel som de enkelte funktioner. Du kan derudover til- og fravælge de funktioner, der passer til din virksomheds behov og du betaler først, når du reelt begynder at køre løn.

Der er en hel del tid at spare, når du vælger Gratisal som lønsystem. Blandt andet er implementeringsprocessen relativt nem og du får hjælp og reminders til de punkter, der er vigtige at huske. Hvis vi har spørgsmål, er supporten altid behjælpelig med gode svar fra folk i supporten, der ved hvordan man laver løn. Vi bruger også supporten til faglig sparring, så vi fx efter implementeringen har den mest optimale løsning.

ECIT Services
Rene Reinholdt
Implementeringskonsulent

Vi er positivt overrasket over Gratisal. Systemets intuitive opbygning medfører, at man som udgangspunkt ikke behøver at være lønspecialist for at styre de enkelte processer – lige meget hvor komplekse disse er og hvor mange medarbejdere, der er involveret. Særligt stærkt er Gratisals skabeloner, der sikrer en god tidsbesparelse og et solidt overblik over afdelingsstrukturer, medarbejdere etc.

AOF Nord
Kristian Korsgaard
Økonomichef

Gratisal er intuitivt opbygget og nemt at navigere i. Man finder hurtigt ud af, hvordan systemet fungerer og processerne er med til at sikre at der hurtigt kan eksekveres på lønnen. Samtidig er Gratisal rigtig billigt, hvilket betyder at vi kan holde vores omkostninger i forbindelse med lønadministration på et minimum.

Cand
Martin Lie
Co-founder & Partner

Vi er rigtig glade for at anvende Gratisal som lønsystem. Systemet er intuitivt, og dashboardet er med til at give os et rigtig godt overblik, hvorfor det ikke tager særlig lang tid at køre løn. Derudover er det fordelagtigt, at systemet er skabt til at håndtere løndata fleksibelt. Dette har medført muligheden for at skabe automatiserede processer, der sparer os tid i vores daglige virke.

CrossFit Copenhagen
Peter Schow Jensen
Chief Finance Officer

Vil du høre mere?

Hvis du er interesseret i Gratisal og har spørgsmål til systemet, priser eller noget helt tredje, så er vi naturligvis til rådighed med mere information. Kontakt os via nedenstående formular eller pr. telefon på 71 99 11 22, så hjælper vi dig med at finde den rette løsning.

Recommended Posts