3 råd til hvordan du skaber den bedste brugeroplevelse

Brugeroplevelsen er essentiel for dit produkt. Det kan man ikke komme udenom. Hvis man eksempelvis ikke tænker UX ind i designet af et lønsystem, så kan det ende meget galt.

Brugeroplevelsen er selvfølgelig også noget, som vi i Gratisal beskæftiger os meget med, hvorfor vi også gerne vil dele vores erfaringer med de processer, vi gennemgår.

Derfor har vi givet vores 3 bedste råd til, hvordan du skaber en fremragende brugeroplevelse hos dit produkt.

Hold dit design simpelt

Når man går i gang med at designe sin brugeroplevelse, har man ofte en tendens til at ville for meget med sit design.

Man laver alt for mange unødvendige features, som mere gavner designerens oplevelse og opfattelse af produktet, end det gavner brugerens. Derfor er det vigtigt, at du i første omgang holder designet simpelt og ikke går i gang med at udvikle features, som ikke er nødvendige.

Arbejd gerne ud fra KISS-modellen (Keep It Simple, Stupid) og tag altid udgangspunkt i den data, du har fra dine brugere og skab derefter dit udvidede design på baggrund af det.

Designet bør altid tage udgangspunkt i brugerne

Ja, vi har allerede taget lidt hul på det næste råd. Det, at sætte sig i brugernes sted, er helt centralt for UX-design. Mange glemmer ofte, at brugerne ikke har været tilstede under planlægning og udvikling af produktet, hvorfor der ikke tages højde for den tvivl, der kan opstå, når man første gang anvender det.

Denne tvivl skal man være meget opmærksom på i udviklingen, og derfor skal man forsøge at sætte sig ind i de oplevelser, som brugerne kan få på baggrund af designet.

En god idé kan være at opstille nogle potentielle brugertyper (Personas) med alt fra et fiktivt navn til profession, alder etc. Ud fra disse kan du skabe nogle mulige spørgsmål og situationer, hvor designet kan blive udfordret.

På baggrund af dette kan man eventuelt vælge at ændre designet eller tage højde for komplikationer ved at lave en pop-up, der besvarer de mulige spørgsmål. På mange måder handler det i sidste ende om empati.

Udviklingen skal ses som en iterativ proces

Brugerne er selvfølgelig også relevante i næste råd. Her følger en anerkendelse af, at selvom du tager højde for alt, hvad vi har skrevet i ovenstående, så rammer du sjældent det perfekte design i første omgang.

Derfor er det vigtigt at anerkende, at udviklingen af et produkt er en iterativ proces, og at du skal være klar på at rette i dit design løbende, så det hele tiden er up-to-date med brugernes forventningerne.

Vi gør selv meget ud af at have produkt, hvor der ligger en indbygget fleksibilitet i designet, så det hele tiden er muligt for os at skræddersy det efter den givne branche eller kunde.

Det er selvfølgelig ikke alle, der har mulighed for at gennemgå sådan en proces. Derfor anbefaler vi, at du bevarer en løbende dialog med dine nuværende kunder, og at du relativt ofte spørger ind til deres tilfredshed samt hører dem om, hvad de godt kunne tænke sig at ændre ved produktet.

På denne måde har du hele tiden fingeren på pulsen, og du vil have mulighed for at gøre produktet endnu mere brugervenlig med disse tanker.

Recommended Posts