Arbejdsudleje: Det skal du vide, inden du ansætter udenlandske medarbejdere

arbejdsudleje

Arbejdsudleje. Overvejer du at leje, eller har du allerede udenlandske medarbejdere ansat? Vi har samlet en række ting, du skal holde dig for øje, når du lejer udenlandsk arbejdskraft, såsom regler, skatteforhold og aftaler mellem dig, arbejdstager og vedkommendes udenlandske arbejdsgiver.

Hvad er arbejdsudleje?

Flere virksomheden har brug for at hyre udenlandske medarbejdere, enten til en konkret opgave eller på tilbagevendende basis. Det kan eksempelvis være, at din virksomhed mangler ekspertise, der ikke findes tilsvarende herhjemme, at der ikke er nok ledig arbejdskraft inden for branchen, eller du benytter udenlandske vikarer som tolke, bogholdere, rengøringspersonale eller lignende. Så kan du ansætte udenlandske medarbejdere og gøre brug af arbejdsudleje.

Krav til arbejdsudleje

Disse krav skal være opfyldt, før der er tale om reel arbejdsudleje: Virksomheden, der udlejer arbejdskraft, skal udbyde udlejen som en integreret del af deres kerneydelse. Lejen skal altid kunne tilbagevises til en selvstændig udenlandsk virksomhed. Desuden skal du sikre samtlige af dine medarbejdere – udenlandske som danske – normale lønmodtagerforhold.

Der er ikke tale om arbejdsudleje, hvis den udenlandske virksomhed har driftssted i Danmark.

Hvad koster det?

For at leve op til reglerne om udenlandsk arbejdsudleje skal du tilbageholde og betale 30 % af dine medarbejderes løn i arbejdsudlejeskat og 8 % i am-bidrag. Som arbejdsgiver er du ansvarlig for, at skatten bliver betalt. Og så skal du naturligvis udbetale en løn, der er i overensstemmelse med den danske lovgivning.

Det skal du huske

Har dine medarbejdere ikke EU-pas eller nordisk(EØS)-pas, så er det vigtig, at de har opholds- og arbejdstilladelse i Danmark.

Læs, hvordan dine medarbejdere skal hente tilladelserne her. Og få mere information om leje af udenlandske medarbejdere på skat.dk.

Relaterede artikler

Læs også, hvad en medarbejder koster, hvad funktionærloven betyder for dig og dine medarbejdere, eller læs, hvad en ansættelseskontrakt skal indeholde.

Recommended Posts